موسوعة الحاسب

للتفاعل مع كل مشاكل الحاسب و الانترنت و الاخبار التقنية و الاتصالات.


    أنواع شاشات العرض

    شاطر

    Admin
    Admin

    عدد المساهمات : 63
    نقاط : 5834
    تاريخ التسجيل : 28/12/2009
    الموقع : compuscien.blogspot.com

    أنواع شاشات العرض

    مُساهمة  Admin في الإثنين نوفمبر 15, 2010 2:00 pm









    شاشة العرض : تعتبر من مكونات [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] الهامة التي ينبغى تواجدها عند التعامل مع [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط].
    تقاس شاشات العرض عادة قطريا حتى يتم تضمين معلومات [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط].

    أنواع شاشات العرض

    أنبوب أشعة الكاثود

    شاشات العرض CRT حيث أنها اختصار لـ Cathode Ray Tube وتعني أنبوب أشعة الكاثود. تستخدم في أغلب أجهزة التلفاز، وجدت منذ 60 سنة تقريباً. وخلال هذه المدة الطويلة فإن تقنيات العمل التي تتبعها لم تتغير كثيراً!
    فكرة عملها الأساسية هي انطلاق [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] من خلف الشاشة إلى أن تصل إلى سطح [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] المبطن بطبقة من مادة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] شدة الانطلاق يسبب أشعاعات مختلفة لكترونات المندفعة، شعاع [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] هذا يمر خلال سلسلة من طبقات مغناطيسية متينة والتي بدورها وضعت بطريقة تسمح لها بتوجيه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] إلى أماكن مختلفة في سطحالعرض، فحينما تصل هذه الإشعاعات إلى زجاج سطح العرض تصطدم بطبقة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] الموجودة عليها مسببة نقطة متوهجة مؤقتاً، كل نقطة تمثل بكسل واحد في [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط].
    إن دقة التحكم بالجهد الكهربائي لكل إلكترون تسمح بتوهج البقعة التي يسببها في السطح توهجاً ساطعاً أو أقل سطوعاً مما يعطي اللونين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]. قديماً: كان التلفاز الأبيض والأسود يحتوي على مدفع واحد للإلكترونات وطبقة واحدة من [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] بعد ذلك أضيفت عدة مدافع في شاشات العرض من هذا النوع حتى أن طبقات الفسفور أصبحت تلون بنقط متقطعة ومنفصلة!



    LCD

    هي شاشة عرض مسطحة لا يوجد فيها ظهر مثل CRT وهي مميزة في توفير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] مفيدة وغير مضرة للنظر وهي تعمل من خلال مصباح مضيئ على وجه المستخدم وعند إزاحة رؤوسنا تصبح الشاشة وكأن لونها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط].


    TFT

    هي شاشة تسمى TFT وهي لا تختلف عن ال LCD الا بفرق واحد وهي ان [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] ليس موجهاً وجه لوجه بل على جميع زوايا الشاشة ونلاحظ عند ازاحة رأسنا عنها أكثر من 120 درجة تصبح لون الشاشة مائل إلى السواد.


    Plasma

    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] هي الحالة الرابعة للمادة، فكلنا نعلم أن للمادة ثلاث حالات هي الصلبة Solid State، والسائلة Liquid والغازية Gas أما [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] فهي الحالة المتأينة Ionized State، وتتميز شاشات [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] بصغر سمكها لا يزيد عن 10 سم ودرجة وضوح عالية جداً High Resolution مقارنة بالأنواع سالفة الذكر، وتعتبر جامعة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] هي أول من قام بعمل تلك الشاشة، وتجمع هذه الشاشة تقنية الشاشات CRT والشاشات LCD وتستخدم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] في عملهاUltaviolet



    >Performance measurements
    ====================================
    The performance of a monitor is measured by the following parameters:

    * Luminance is measured in candelas per square meter (cd/m2 also called a Nit).
    * Viewable image size is measured diagonally. For CRTs, the viewable size is typically 1 in (25 mm) smaller than the tube itself.
    * Aspect ratios is the ratio of the horizontal length to the vertical length. 4:3 is the standard aspect ratio, for example, so that a screen with a width of 1024 pixels will have a height of 768 pixels. If a widescreen display has an aspect ratio of 16:9, a display that is 1024 pixels wide will have a height of 576 pixels.
    * Display resolution is the number of distinct pixels in each dimension that can be displayed. Maximum resolution is limited by dot pitch.
    * Dot pitch is the distance between subpixels of the same color in millimeters. In general, the smaller the dot pitch, the sharper the picture will appear.
    * Refresh rate is the number of times in a second that a display is illuminated. Maximum refresh rate is limited by response time.
    * Response time is the time a pixel in a monitor takes to go from active (black) to inactive (white) and back to active (black) again, measured in milliseconds. Lower numbers mean faster transitions and therefore fewer visible image artifacts.
    * Contrast ratio is the ratio of the luminosity of the brightest color (white) to that of the darkest color (black) that the monitor is capable of producing.
    * Power consumption is measured in watts.
    * Viewing angle is the maximum angle at which images on the monitor can be viewed, without excessive degradation to the image. It is measured in degrees horizontally and vertically.


    >Comparison

    =======================

    CRT

    Pros:
    Cons:

    • Large size and weight, especially for bigger screens (a 20-inch unit weighs about 50 lb (23 kg))
    • High power consumption
    • Generates a considerable amount of heat when running
    • Geometric distortion caused by variable beam travel distances
    • Can suffer screen burn-in
    • Produces noticeable flicker at low refresh rates
    • Normally only produced in 4:3 aspect ratio
    • Hazardous to repair/service
    • Effective vertical resolution limited to 1024 scan lines.
    • Color displays cannot be made in sizes smaller than 7 inches (5 inches for monochrome). Maximum size is 21 inches (for computer monitors; televisions run up to 40 inches).
    LCD

    Pros:

    • Very compact and light
    • Low power consumption
    • No geometric distortion
    • Little or no flicker depending on backlight technology
    • Not affected by screen burn-in
    • No high voltage or other hazards present during repair/service
    • More reliable than CRTs
    • Can be made in almost any size or shape
    • No theoretical resolution limit
    Cons:
    Plasma

    Main article: [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
    Pros:

    • High contrast ratios (10,000:1 or greater,) excellent color, wide gamut and low black level.
    • High speed response.
    • Near zero color, saturation, contrast or brightness distortion. Excellent viewing angle.
    • No geometric distortion.
    • Softer and less blocky-looking picture than LCDs
    • Highly scalable, with less weight gain per increase in size (from less than 30 in (760 mm) wide to the [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] at 150 in (3,800 mm)).
    Cons:




      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس سبتمبر 21, 2017 12:16 pm